Od poslušnosti do odgovornosti – razvoj kompetencija u odnosima
peta generacija polaznika, 2025–2026.


U oktobru 2025. godine započećemo peti ciklus edukacije „Od poslušnosti do odgovornosti“. Edukacija je namenjena pedagoškim stručnjacima (učiteljima, nastavnicima, profesorima, vaspitačima, trenerima, pedagozima, psiholozima, direktorima, svima koji rade sa decom i porodicama…) koji žele da unaprede svoje znanje i veštine u izgradnji odnosa s decom, mladima, roditeljima i kolegama.
Dosadašnje iskustvo pokazalo je da ova edukacija budi veliko interesovanje među stručnjacima upravo zato što nudi specifična znanja o dinamici odnosa u pedagoškom svetu – prvenstveno između dece/mladih i stručnjaka, zatim među samim stručnjacima, kao i između stručnjaka i roditelja.
Edukacija pruža podršku polaznicima u izgradnji odnosa s decom i roditeljima sa kojima su profesionalno u kontaktu, poštujući osnovne principe Familylaba koje je promovisao Jesper Jul: ravnopravno dostojanstvo, ličnu i društvenu odgovornost, poštovanje integriteta, empatično vođstvo, kao i niz drugih tema značajnih za pedagoški rad.
Od poslušnosti do odgovornosti
Razvoj kompetencija u odnosima- U dinarskoj protivvrednosti
- U cenu nisu uključeni troškovi puta, smeštaja i obroka.
- Iznos možete platiti u 4 rate
Cilj edukacije
Cilj edukacije je unapređenje i poboljšanje odnosa u vaspitno-obrazovnim institucijama (vrtićima, školama, domovima itd.). Kroz edukaciju, polaznici uče kako da škole i vrtići postanu mesta gde se i deca/mladi i odrasli osećaju prihvaćeno i uvaženo, ali i mesta gde odrasli znaju kako adekvatno da preuzmu vođstvo, umesto da odgovornost prebacuju na decu.
Zajednički rad na edukaciji pomaže u pronalaženju alternativa za mnoge izazovne situacije sa kojima se pedagoški stručnjaci suočavaju – bilo da je reč o odnosu s roditeljima, kolegama, nadređenima ili učenicima. Time ih osnažujemo u razvijanju njihovih odnosnih kompetencija, koje su ključne za rad s decom, mladima i roditeljima, posebno u izazovnim vremenima.
Iskustva polaznika
Dosadašnje povratne informacije polaznika i predavača su izuzetno vredne – učimo jedni od drugih i zajedno menjamo kvalitet odnosa u vaspitno-obrazovnim institucijama. Promena se dešava individualno, kroz konkretne nastavnike, vaspitače i pedagoge, koji su spremni da menjaju sebe kako bi menjali odnose sa svojim učenicima, kolegama i direktorima. Ova promena zatim postaje kolektivna i sistemska, jer promena komunikacionih obrazaca pojedinca utiče na celokupni kolektiv.
Utisci o edukaciji...
Struktura edukacije omogućava učenje kroz predavanja, diskusije i rad u grupama, gde polaznici iz različitih zemalja i obrazovnih sistema dele svoja iskustva i međusobno se podržavaju.
Da bismo istinski učili, potrebni su autentičnost i ranjivost. Na ovoj edukaciji govorimo i o situacijama u kojima nismo bili na visini zadatka, o trenucima kada smo „zapeli“, kada ne vidimo rešenje, nemamo podršku ili se osećamo usamljeno u svom radu.
Mnogi entuzijastični i posvećeni pedagoški stručnjaci gube entuzijazam upravo zato što im nedostaje sistemska podrška. U nekim institucijama ne postoji prostor za razgovor o profesionalnom integritetu ili izazovima sa kojima se suočavaju u svakodnevnom radu.
Takođe, mnogi ne nalaze istomišljenike – ljude koji veruju u odgovornu komunikaciju, preuzimanje odgovornosti odraslih i potrebu dece za vođstvom. Zato se tokom edukacije bavimo i odnosom između roditelja i škole, koji treba da se temelji na međusobnom poštovanju, dijalogu i profesionalnom integritetu pedagoških radnika.
Međunarodna perspektiva
Ova edukacija povezuje polaznike iz različitih zemalja, omogućavajući im da kroz različite obrazovne sisteme sagledaju univerzalne izazove u pedagoškom radu – konflikte s učenicima, teške odnose s roditeljima, osećaj bespomoćnosti u suočavanju s agresijom ili autoagresijom kod učenika i slično.
Značaj i vrednost ove edukacije prepoznala je i Familylab Association, koja podržava rad Familylaba u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji. Asocijacija sufinansira deo troškova edukacije i omogućava gostovanje predavača iz Nemačke.
Na edukaciji možete naučiti kako:
- da uspostavite i graditi odnos sa decom (učenicima) u vrtićima, školama i drugim institucijama
- da gradite odnose na način da čuvate svoj integritet i uvažavati integritet dece i mladih
- menjate pristup od nagrada i kazni prema odnosu utemeljenom na ravnopravnom dostojanstvu, ličnoj odgovornosti i empatiji
- da oblikujete atmosferu u vrtićkim grupama i razredima,
- šta znači biti odgovoran za odnose i preuzeti vođstvo u navedenim grupama iz pozicije odraslih
- kako da vodite (i teške) razgovore s roditeljima
- razvijaćete veštine komuniciranja i sopstvenu samosvest u vaspitno – obrazovnim okvirima
Predavači i voditelji






Raspored modula i mesto održavanja:
Svaki modul počinje četvrtkom u 16.00h, a završavamo nedjeljom u 14.00 h.
📍 I modul: 2.–5.10.2025., Zagreb
Šta su i kako se razvijaju kompetencije u odnosima?, Dušanka Kosanović
📍 II modul: 6.–9.11.2025., Slovenija
Vođstvo odraslih u grupi/razredu, Christine Ordnung
📍 III modul: 11.–14.12.2025., Novi Sad
Izvori i načini podrške pedagoškim delatnicima, Dušanka Kosanović
📍 IV modul: 22.–25.01.2026., Novi Sad
Od poslušnosti do odgovornosti – povezivanje svih edukanata kroz generacija (Ivana Muškinja)
Edukacija traje ukupno 16 dana (4 modula po 4 dana). Moduli nisu izborni – važno je prisustvovati svim modulima.
Cena edukacije: 800 evra u dinarskoj protivvrednosti
(troškovi puta, smeštaja i hrane nisu uključeni).
Iznos je moguće platiti na četiri rate.
Ako ste spremni da produbite svoj profesionalni i lični razvoj, prijavite se za edukaciju „Od poslušnosti do odgovornosti“. Budite deo nove generacije stručnjaka koji donose promenu – ne samo u svojim učionicama, već i u celokupnom obrazovnom sistemu.